Stuutekeer

de dagelijkse prentenstroom

Hakendover 1/4

with 6 comments

Ik heb een selectie gemaakt van 24 beelden uit Hakendover. Echt wel een belevenis om dat eens mee te maken! Omdat het te langdradig zou zijn er dagelijks eentje te posten, gooi ik ze per 6 online. Vandaag het eerste deel.

Vrijwel alle beelden zijn ingeflitst. Met dank aan Artur voor technische tips!

1.
dsc_9394

2.
dsc_9402

3.
dsc_9526

4.
dsc_95451

5.
dsc_9550

6.
dsc_9552

Written by stuutekeer

april 14, 2009 bij 12:53

Geplaatst in documentaire

6 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. Die laatste is meesterlijk.

    Steven

    april 14, 2009 at 2:50

  2. flitstechnische tips, vertel !

    brocno

    april 14, 2009 at 4:05

  3. Oef,Koen… ik kijk hier echt met een dubbel gevoel naar.
    De beelden zijn uiteraard weer top (iets anders verwachten we hier niet), maar ik twijfel over het nut van die flits. Ok, ’t is puur een kwestie van smaak maar ik huiver van die vreselijke trend…
    Af en toe een flits is prima, maar over de hele lijn flitsen tijdens zo’n reportage vervlakt de sfeer totaal. Met de nadruk op vervlakken…weg met het mooie strijklicht, weg met interessante schaduwen, weg met de sfeer.
    Maar nogmaals, de beelden op zichzelf zijn prima.

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    april 14, 2009 at 4:27

  4. @brecht: Alles op manueel, flits en camera!

    @Koen: Ik begrijp wat je bedoelt, en ik ben het er mee eens. Het aanwezige licht is vaak zo mooi dat je de subtiele schakeringen die ermee gepaard gaan enkel maar kan verknoeien door te flitsen. Dit is nu de eerste keer dat ik een reportage doe bijna geheel met flits, en in dit geval vind ik zeker dat het een meerwaarde kan hebben. Het licht was namelijk hard en contrastrijk, hoewel het gisteren toch steeds wat nevelig is gebleven.

    Met hard en contrastrijk licht heb je volgens mij minder te verliezen door te flitsen. Ik vind het op zich alleszins minder plastisch. Bovendien kan je door te flitsen hier zelfs een meerwaarde krijgen: je kan schaduwen wat oplichten, contrast wat verminderen, en accenten leggen.

    Geen haar op mijn hoofd wat er aan denkt van subtiele lichtwerking te vergallen en plat te flitsen, maar in sommige omstandigheden (zoals hier) kan het wel. Bij enkele foto’s uit de reeks denk ik zelfs dat het echt een meerwaarde is. Ik post deze de komende dagen nog.

    Blijft nog de vraag of het beter zou zijn geweest zonder flits. Geen idee. Eén ding is zeker: het zou ànders geweest zijn. Ik denk dat het een keuze is, net zoals gebruik van lenzen, bijvoorbeeld. En ook: met een flits is het wel heel moeilijk om on onopgemerkt te blijven als fotograaf…

    De bedoeling was om flitsen onder controle te krijgen, en ik denk/hoop dat het stilletjes aan aan het lukken is. Ik heb nog een weg te gaan…

    stuutekeer

    april 14, 2009 at 8:32

  5. Bedankt voor je uitvoerige reactie, Koen!
    Je hebt overschot van gelijk als je zegt dat het af en toe een meerwaarde kan geven hoor. Ik huiver gewoon van het idee dat het een trend zou worden bij reportagefotografie. Dan pas krijg je vervlakking.
    Ik heb nog eens de nog komende beelden bekeken en inderdaad… er zitten er tussen waarbij de flits echt wel onmisbaar was. Puik werk!

    Fotogeniek Belgie (Koen)

    april 14, 2009 at 8:57

  6. Interessante discutie! Ik las het met veel belangstelling en honger naar meer kennis. Je tweede foto is mijn favorietje van deze reeks. Bijna onwezenlijk. Mooi!!!

    fotomart

    april 15, 2009 at 1:59


Geef een reactie

